Har din bedrift virkelig behov for en mobilapp?

Google Play-butikken har over 3,5 millioner apper, og App Store over 2,2 millioner (ifølge Statista), kan det virke som at alle bedrifter har en mobilapp. Selv din lokale pizzabutikk kan komme inn på handlingen!

Fristelsen for selv små, lokale bedrifter å utvikle sin egen app er helt forståelig. En app som gir deg traksjon med kunder, kan være en betydelig måte å øke virksomheten på. Og det solide antallet aktive brukere som appen bringer, er en av de viktigste faktorene for å bestemme hvordan en app skal gi verdi, og hvordan appen legger til den samlede verdien av virksomheten din.

TechCrunch har anslått at amerikanske forbrukere nå bruker fem timer om dagen på mobile enheter. Og 92 prosent av den tiden blir brukt ved hjelp av apps – med bare det resterende 8 prosent viet til en nettleser.

Spesielt er det en flip side til denne statistikken. Ifølge Localytics brukes 23 prosent av appene bare én gang, og deretter blir forlatt. Tre måneder etter at de installerte en app, bruker 80 prosent av forbrukerne ikke lenger det i det hele tatt.

Mens du utvikler en dedikert app for din bedrift, er det enklere og mer kostnadseffektivt enn noensinne, i stor grad takket være plattformer som Firebase og BuildFire, krever denne oppgaven fortsatt en betydelig investering av ressurser – spesielt når det gjelder vedlikehold og oppdatering.

Så, hvordan bestemmer du om å bygge en mobilapp er riktig for deg? Her er åtte spørsmål å spørre før du tar sjansen:

1. Er nettstedet ditt optimalisert for mobil?

Før du vurderer å utvikle en mobilapp, er det en god ide å gjøre oversikt over hvordan bedriftens nettsted utfører på mobile enheter. Responsive webdesign kan i stor grad forbedre brukeropplevelsen på mobile enheter, og responsive webtemaer er lett tilgjengelige på populære plattformer som WordPress og Shopify.

Til tross for dette, bruker mange små bedrifter ikke mobil-vennlig webdesign. Hvis du er en av dem, bør du vurdere å oppgradere nettstedet ditt før du legger oppmerksomheten din på å utvikle en mobilapp.

2. Har dine konkurrenter apper?

Når du vurderer hvorvidt bedriften din skal utvikle en app, er det fornuftig å undersøke hva konkurrentene dine gjør. Har de for tiden en app? Hvis ja, sjekk ut statistikken som er tilgjengelig fra de aktuelle appbutikkene. Antall nedlastinger og brukeranmeldelser bør gi deg verdifull innsikt i hvordan konkurrentens app mottas av forbrukerne.

Hvis det ser ut som at appen deres får noe trekk, kan du bli etterlatt hvis du ikke tilbyr kundene dine en app med lignende eller forbedret funksjonalitet.

3. Vil appen løse et problem med kunden?

Noen mobile apper virker som en løsning på jakt etter et problem. Hvis appen din ikke tilbyr noen ekstra funksjonalitet eller bekvemmelighet på ditt mobiloptimerte nettsted, vil det trolig slite for å få trekkraft med forbrukerne. Tenk på smerten poengene dine kunder står overfor og hvordan en app kan løse dem.

De av oss som noensinne måtte stå i kø på banken for å sette inn en sjekk trolig trodde det var magisk første gang vi hoppet over prosessen ved å skanne en sjekk med en mobilapp. Sikt for den typen wow-faktor når du utvikler et funksjonssett for din egen app.

4. Forenkler kundeinformasjonen konverteringer?

En viktig grunn til at salgskonverteringsfrekvensen for mobilsalg fortsatt ligger betydelig bak skrivebordet, ifølge Smart Insights, er klumpen i å legge inn informasjon som fakturerings- og fraktadresser på en mobilenhet. Hvis virksomheten din er avhengig av gjentatte kunder – som en e-handel butikk eller en matleveringsservice – kan eliminering av denne kjedelige innføringen av informasjon når du bruker en app, føre til økt salg.

5. Tilbyr du et kundeloyalitetsprogram?

Hvis du tilbyr et kundeloyalitetsprogram, kan det hende at det er enkelt å ha en bankkort en gang for alle. Det gjør det også enkelt for deg å belønne kundene med målrettede rabatter, kuponger og andre insentiver.

6. Stoler du sterkt på merkevarebygging?

Når forbrukerne laster ned appen din, gir de deg et verdifullt stykke fast eiendom på mobilenheten. Bare å ha logoen din på startskjermen på en enhet som kunden ser på mange ganger hver dag, vil bidra til å holde merkevaren din i tankene.

7. Bruker du brukergenerert innhold til narketingformål?

Vurder bygningsfunksjonalitet som gjør at kundene dine kan dele innhold, for eksempel bilder og video, med produktene dine på tvers av sosiale medier, som Instagram, Facebook og andre kanaler.

8, Kan du bygge en app som bruker funksjonaliteten til mobile enheter?

Apper som bruker funksjonene til mobile enheter, for eksempel et kamera eller akselerometer, er spesielt populære blant brukerne. Disse tilbyr en brukeropplevelse som et nettsted ikke kan matche. Noen overbevisende eksempler på dette er den populære MapMy og MyFitnessPal treningsprogrammer som tilbys av sportswear og wearable tech-produsent Under Armor.

Hvis du er en bedriftseier som besvarte ja til noen av spørsmålene ovenfor, kan det være lurt å bygge en dedikert mobilapp for bedriften din. Men bare å bygge en app er ikke nok. Fokus på å levere konkrete fordeler til kundene dine, og det harde arbeidet du legger i å bygge din app, vil lønne seg, gang på gang.

Be the first to comment

Leave a Reply

Epostadressen din vil ikke vises.


*